Werkgeluk tip 4: Transparante & duidelijke feedback!
Werkgeluk maak je niet alleen! Het ontstaan ervan is een wisselwerking tussen enerzijds de organisatie en anderzijds de medewerker zelf! Er bestaat geen gouden ticket naar werkgeluk, maar het is cruciaal. Meer werkgeluk verhoogt de productiviteit, creativiteit,… thuis en op het werk!
We ervaren werkgeluk als we gemotiveerd zijn, we ons betrokken voelen bij de organisatie en bevlogen zijn over ons werk. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid om actie te ondernemen en samen te bewegen naar (meer) werkgeluk.
Maar hoe bewegen we ons naar (meer) werkgeluk en geven we het beste van onszelf? We komen in beweging door 3 elementen:
- Weten: Waarom doen we dingen? Waar gaan we naar toe? Welk aandeel heb ik hierin? Wat is mijn bijdrage bij het realiseren van de organisatiedoelstellingen?
- Kunnen: Heb ik de vaardigheden om dat te doen? Zijn de randvoorwaarden en middelen aanwezig? Ken ik mijn talenten en de talenten van mijn collega’s?
- Willen: Ben ik gemotiveerd om dat te doen? Door interne motivatie en/of externe prikkels? Vind ik het zinvol wat ik doe en waaraan ik bijdraag? Voel ik me betrokken bij het bedrijf?
Moving people
Werkgeluk is niet enkel de verantwoordelijkheid van je werkgever, maar ook jij hebt een bepalende rol. Feedback is een geschenk voor jou en voor je omgeving!
Wat kan jij doen ?
- Sta open voor feedback. Het is een geschenk om verder te groeien als persoon.
- Geef zelf op regelmatige basis feedback aan je collega’s, leidinggevende, ….
- Spreek vanuit de IK-vorm en geef feedback over het gedrag, niet over de persoon!
- Geef zeker evenveel positieve feedback als ontwikkel feedback
Moving company
Als je een continue feedback cultuur wilt ontwikkelen, hebben we hieronder een aantal tips voor je op een rij gezet. Aan de basis ligt sowieso een werkklimaat waarin vertrouwen en veiligheid voorop staan. Medewerkers en managers moeten zich veilig voelen om te bespreken wat ze goed vinden en wat mogelijk verbeterd kan worden. Als je het idee hebt dat dat in jouw organisatie nog niet zo ver is, heb je eerst andere stappen te zetten. Neem contact op om eens met mij te sparren en ‘op maat’ tips te ontvangen
Een goede feedbackcultuur vergroot de betrokkenheid en creëert een positieve werkplek!
Wat kan je als organisatie doen?
- Moedig medewerkers aan om naar jou te komen voor feedback . Om medewerkers te laten “inkopen” voor een werkplekcultuur, moet jij het goede voorbeeld geven.
- Bevorderen van peer-to-peer feedback . Peer-to-peer feedback is een van de belangrijkste aspecten van een feedbackcultuur. Idealiter wil je dat medewerkers elkaar voortdurend nuttige, positieve feedback geven en feedback geven over verbeteringsgebieden.
- Creëer & communiceer een duidelijke visie
Waarom vinden jullie het belangrijk om continue feedback in jullie organisatie in te zetten? Wat levert het de medewerkers op? En welke bijdrage levert het aan het succes van de organisatie. - Maak afspraken over het hoe
Op welke manier geven we feedback? (Formulieren, een online systeem, live?) Op welke onderwerpen gaan we feedback geven (functioneren, kernwaarden, gedrag)? Hoe vaak? - Zorg voor een goede balans tussen positieve-, en verbeter feedback
Als je een feedback cultuur wilt starten, zorg dan dat er in het begin meer nadruk ligt op het positieve. Hierdoor staan medewerkers meer open om ook te luisteren naar de dingen die verbeterd kunnen worden. - Zorg voor waardevolle (onderbouwde) feedback
Hoe duidelijker de feedback is, liefst met recente voorbeelden, hoe makkelijker het voor de medewerker is er iets mee te doen. We merken in de praktijk dat leidinggevenden en collega’s dit nog best lastig vinden. Dat snappen we, want goede, bruikbare feedback geven is een kunst op zich. Als je een feedbackcultuur wilt starten of versterken en je merkt dat de onderbouwing van de feedback beter kan, faciliteer je mensen dan door middel van een training of aanvullende informatie. - Iedereen doet mee
Een feedback cultuur moet uiteindelijk in het DNA van de organisatie komen. Begin dus al tijdens het sollicitatieproces met het vragen naar hoe de sollicitant het proces ervaart en of diegene feedback heeft. Laat managers het goede voorbeeld geven door zich kwetsbaar op te stellen en te starten met feedback vragen. Zodat zij kunnen laten zien hoe je op een opbouwende manier feedback kunt geven en ontvangen. - Last but not least: geef het de tijd
Rome is ook niet in één dag gebouwd. Gun medewerkers de tijd om de verandering te omarmen en in te zien hoe belangrijk feedback is.
Een goed welzijnsbeleid creëert een werkomgeving die de gezondheid, veiligheid en het welzijn van alle medewerkers beschermt én bevordert. Met als resultaat een verhoging van de productiviteit. Af en toe een losse activiteit organiseren is mooi, maar heeft minder effect op de lange termijn. Om dit te garanderen is er een samenhangende en gestructureerde aanpak nodig, vanuit 2act kunnen we jou hierbij ondersteunen. Samen bouwen we stap voor stap aan een welzijnsbeleid met resultaat!