Goed leiderschap nog belangrijker bij hybride werken!
Hybride werken (deels op kantoor en deels thuiswerken) stelt jou als leidinggevende voor een nieuwe uitdaging. Want hoe stuur je een hybride team aan?
Een meerderheid van de werknemers heeft de voorkeur voor deels thuis te werken. Toch wil een enkeling weer fulltime naar kantoor of liever alles thuis doen. Het is voor de motivatie van medewerkers belangrijk om hiermee rekening te houden, maar dat plaats leidinggevende voor een probleem. Hoe ga je om met individuele wensen en belangen en hoe geef je effectief leiding aan hybride werkers zonder het overzicht te verliezen.
Om de algemene tevredenheid van medewerkers te waarborgen moeten we rekening houden met 3 elementen: willen -weten- kunnen.
In kader van goed leiderschap bij hybride werken focussen we ons op het element KUNNEN en meer specifiek op de intrinsieke motivatie. Dit heeft als gevolg dat er geen oplossing is, die voor elke medewerker past. Er is echter wel een limiet aan de hoeveelheid werk op afstand. Het blijkt dat mensen minder binding (WILLEN) gaan voelen met de organisatie als ze meer dan 2dagen vanop afstand werken. Dit heeft eveneens een impact op de kennisdeling. (KUNNEN)
Inzicht in de persoonlijke drijfveren van medewerkers kan je helpen om de juiste weg te bewandelen. Verken wat er speelt onder de oppervlakte? In elke mens zijn alle drijfveren aanwezig, maar doorheen het leven ontwikkelen we voorkeuren voor bepaalde drijfveren.
Drijfveren
Het is duidelijk dat je als leider te maken hebt met een complex samenspel van interne & externe factoren en dat jouw aansturing een belangrijke rol speelt in de werksituatie van jouw medewerkers. De inzichten die je tot nu toe hebt opgedaan, kun je meenemen in de gesprekken die je voert met medewerkers waarbij bij je inzoomt op hun behoeftes en doorvraagt om zaken helder te krijgen.
AAN DE SLAG!
Stap 1: Ga in gesprek met mensen en onderzoek welke drijfveren spelen in je team? Stel open vragen, pols wat ze drijft, wat ze energie geeft en waar ze energie verliezen.
Stap 2: Breng in kaart wat de medewerkers van jou verwachten/ nodig hebben. Wat voor aansturing heeft jouw medewerker nodig om zo optimaal en gemotiveerd te kunnen werken (taak-, resultaat- of mensgericht)? Wat zijn hun specifieke behoeften qua taken, werkplek, samenwerking?
Stap 3: Werk aan verbetering van praktische zaken. Kijk wat je medewerker nodig heeft en faciliteer waar kan.
Stap 4: Breng in kaart hoe de samenwerking loopt. Spelen er bepaalde dynamieken in het team waar je moet op ingrijpen?
HOE KUNNEN WE JE VANUIT 2ACT HELPEN?
- We kunnen je ondersteunen met in kaart brengen van de drijfveren van je team.
- Coaching op je leiderschapsskills zodat je met vertrouwen de gesprekken kunt starten.
- Actieplan opmaken
RESULTAAT!
Gemotiveerde en betrokken medewerkers, met als resultaat een stijging in de productiviteit.