Hoe succesvol is jouw onboardingsproces?
Onboarding is het proces waarbij een organisatie nieuwe medewerkers kennis laat maken met het bedrijf. De letterlijke betekenis van onboarding is ‘aan boord stappen’.
Daarbij draait het niet alleen om het snel en praktisch ingewerkt worden. Goede onboarding bestaat uit een gevarieerd onboarding programma dat enkele maanden beslaat.
De nieuwe collega moet dezelfde taal gaan spreken, de bedrijfsvisie ademen en de weg weten in de nieuwe werkomgeving. En vooral: zich daar heel welkom en comfortabel bij voelen. Het is dé manier om de medewerker effectief in de organisatie op te nemen
Waaruit bestaat een goede onboarding?
Er zijn 6 C’s die daarbij centraal staan: Compliance, Clarification, Cultuur, Connection, confidence en Check back.
Compliance gaat over het informeren van nieuwe medewerkers over alle belangrijke regels en procedures binnen de organisatie. Denk hierbij aan veiligheidsinstructies, declaraties en verzuimbegeleiding. Door deze informatie aantrekkelijk te verpakken, bijvoorbeeld via microlearnings, blijft de informatie beter hangen.
Clarification gaat om wederzijdse verwachtingen. Nieuwe medewerkers moeten niet alleen weten wat de organisatie van hen verwacht, maar ook wat zij van de organisatie kunnen verwachten. Denk hierbij aan toekomstperspectieven en faciliteiten.
Cultuur gaat over het meenemen van nieuwe medewerkers in de missie, visie en waarden van de organisatie. Door duidelijkheid te geven over de ‘Why’ van het bedrijf, wordt het integreren makkelijker.
Connection gaat over het opbouwen van een netwerk en het opbouwen van goede collegiale relaties. Door nieuwe medewerkers te helpen bij het opbouwen van een netwerk, bijvoorbeeld door het benoemen van een mentor of buddy, voelen zij zich sneller thuis binnen de organisatie.
Confidence gaat erover dat nieuwe medewerkers de tools en ondersteuning krijgen die nodig zijn om te slagen in hun functie. Dit kan worden bereikt door middel van relevante en interessante trainingen die zijn afgestemd op de senioriteit van de nieuwe medewerker. Ook het toewijzen van een mentor kan bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen en het geven van meer zelfvertrouwen aan de nieuwe medewerker
Check back is de laatste C en gaat over het blijven checken hoe de nieuwe medewerker de onboarding ervaart. Door enquêtes te versturen en af en toe in te checken, kun je als organisatie inspelen op de behoeften van nieuwe medewerkers en het onboarding programma verbeteren.
Al deze 6 C’s dragen bij aan een succesvolle onboarding van nieuwe medewerkers. Door hier aandacht aan te besteden, voelen nieuwe medewerkers zich sneller thuis binnen de organisatie en zijn ze sneller productief.
Hoe beoordeel je je eigen onboarding programma na het lezen van bovenstaande?
Ga je verder dan Compliance? Zo nee, waarom niet?
Als jouw organisatie stopt bij de tweede C, laat je veel (of de meeste) voordelen van onboarding liggen. Zoals de indrukwekkende verbeteringen op het gebied van productiviteit, retentie en betrokkenheid.
Klaar om jou onboardingprogramma op punt te zetten?
Aarzel niet om ons te contacteren!