Betrokkenheid + Motivatie = Stijgende productiviteit
Wat is het geheim van organisaties die het goed doen? Is dit louter te wijten aan geluk, ondernemerschap of gelden er andere systemen?
Deze vraag houdt veel organisaties bezig en de uitkomsten van diverse onderzoeken zijn duidelijk:
Het grootste kapitaal van organisaties zijn ‘de medewerkers’, zij maken het verschil!
Jouw medewerkers = het grootste kapitaal!
Jouw mensen maken het verschil, maar hoe benut je dat potentieel? Met veel sturing, richting en controle? Of kan het ook anders?
Jouw medewerkers geven het beste van zichzelf als gemotiveerd en betrokken zijn bij de organisatie, als ze bevlogen zijn over hun werk. Maar hoe realiseer je een actieve en meedenkende houding bij je medewerkers? Hoe breng je jouw medewerkers in beweging?
Medewerkers komen in beweging door 3 elementen: willen – weten – kunnen.
Wat te doen bij weerstand?
Omgaan met weerstand begint in de eerste plaats met te beseffen dat weerstand normaal is. Belangrijk is om de weerstand te erkennen en te onderzoeken waar de weerstand vandaan komt. (via de moving company scan kunnen we je vanuit 2act hierin ondersteunen) Er zijn vaak duidelijke signalen te onderscheiden en ernaar vragen geeft de beste informatie. Hierdoor creëer je alvast betrokkenheid, betrokkenheid creëert op zijn beurt BEWEGING!
Mogelijke oorzaken van weerstand:
- Geen duidelijke richting
- Geen duidelijke planning & rollen en verantwoordelijkheid
- Onvoldoende vertrouwen in eigen kunnen
- Geen geloof in het leiderschap van de organisatie.
Vaak zijn de gevolgen van een beslissing/verandering niet duidelijk en gaan in de wandelgangen de wildste geruchten de ronde. Medewerkers willen duidelijkheid. Medewerkers en leiding zijn bereid te veranderen en eigenaarschap te tonen voor de verandering als ze ‘weten’ wat de verandering betekent, als ze de verandering ‘willen’ en als ze de verandering en de nieuwe manier van werken aan ‘kunnen’. Vanuit de bevraging kunnen de juiste acties worden genomen.