Hoe win je de war for talent?
De meeste bedrijven staan vandaag voor dezelfde uitdaging: de kwalijke combinatie van een hoge nood aan getalenteerde professionals en een uiterst beperkt aanbod ervan op de arbeidsmarkt. Vaak lijkt het alsof die ‘war for talent’ alleen draait om nieuw toptalent binnenhalen. Maar het gaat veel verder dan dat. U boekt gegarandeerd meer resultaat door die strategie te combineren met het behoud en de ontwikkeling van het talent dat u al in huis hebt.
1. Retentie: gelukkige werknemers zijn blijvers
De war for talent dwingt elke werkgever om in eigen boezem te kijken. Niet alleen nieuw talent aanwerven is cruciaal, het behoud van waardevolle bestaande medewerkers is dat evenzeer. De sleutel tot succes op dit vlak kunnen we samenvatten als ‘werknemerstevredenheid’. Gelukkige werknemers zijn niet alleen productiever, maar ook minder snel geneigd om te denken dat het gras groener is aan de overkant. Hoe u dat precies voor elkaar krijgt? Uit onderzoek blijkt dat u op volgende zes factoren moet inzetten:
- Een goede match tussen de werknemer en de job enerzijds, en de tussen de werknemer en het bedrijf anderzijds.
- Werknemers beslissingen laten nemen en verantwoordelijkheden geven (‘empowerment’).
- Medewerkers waarderen voor wat ze doen.
- Toptalent blijven stimuleren met interessant en betekenisvol werk.
- Eerlijkheid hoog in het vaandel dragen, want uw werknemers doen dat ook.
- De banden tussen collega’s aanhalen of versterken.
2.Ruimte maken om bestaand talent te helpen ontplooien
Binnen de war for talent is het belangrijk om het talent van uw huidige team maximaal te benutten en verder te helpen ontwikkelen. De eerste stap: interne loopbaantrajecten.
U investeert in uw personeel, u biedt ze perspectief en u weet wie welke behoeftes heeft. U kunt een risico-inventarisatie doen. Krijg inzicht m.b.t. het risico op verloop en informatie om tijdig op te schakelen. U kunt uw mensen de waardering bieden waar ze om vragen. Bied hen toekomstperspectief en bindt de medewerkers die u wilt binden aan uw bedrijf.
Om het talent van uw team verder te ontplooien, stelt u in een volgende stap best een trainings- en ontwikkelingsplan op samen met de werknemer. Sommige werknemers zijn misschien geïnteresseerd in een operationele functie, terwijl u anderen de kans kunt geven om door te groeien tot echte businesspartners.
We haalden hierboven al aan dat werknemers belang hechten aan interessant en betekenisvol werk. Bekijken waar er ruimte is voor automatisering sluit niet alleen hierbij aan, maar geeft bestaand talent ook de ruimte om zich verder te ontwikkelen. Een win-winsituatie, dus.
3.Nieuw talent aantrekken
Voor de laatste poot van de drieledige strategie om the war for talent te winnen – namelijk: nieuwe medewerkers aantrekken. Het is cruciaal om het proces zo kort mogelijk te houden. Concreet betekent dat onder meer: minder interviewrondes, een betere communicatie met kandidaten en meer telefonische interviews. Daarnaast is het cruciaal dat het HR-departement perfect is afgestemd op het departement waar de kandidaat zal terechtkomen, zodat alle noden en verwachtingen duidelijk zijn én efficiënt ingevuld worden.
Tot slot wordt employer branding steeds belangrijker om talent binnen te halen. Met andere woorden: speel uw bedrijfswaarden uit en maak duidelijk waarvoor uw organisatie staat. Vooral jonge sollicitanten deinzen er niet voor terug om aan u te vragen welke unieke troeven uw bedrijf te bieden heeft om hen over de streep te trekken.