Van werkdruk naar werkgeluk
Een overvolle mailbox, spurten op de werkpost om de boel toch maar draaiende te houden, een ellenlang to-dolijstje, geen tijd voor een pauze, doorwerken om de deadline te halen… De hele dag zitten jagen en hard werken om op het einde van de dag het gevoel te hebben dat – ondanks alle inzet – het lijstje alleen maar langer is geworden. Dat de gewenste kwaliteit er niet is en er minder nauwkeurig werk is afgeleverd. Zo frustrerend!
Iedereen kan werkdruk worden ervaren en dat in elke job. We zijn ervan overtuigd dat je dit zeker al eens hebt opgemerkt bij een collega of bij jezelf, toch?
Werkdruk: is het iets goed of slecht?
Op die vraag is er geen eenduidig antwoord. Of werkdruk als goed of slecht wordt ervaren, is geheel persoons- en situatieafhankelijk. Wat de één beschouwt als te veel druk, vormt voor de ander omstandigheden waarin hij of zij net floreert. Werkdruk wordt pas een probleem wanneer de woorden “te veel” erbij komen kijken.
Werkdruk is meer dan alleen drukte op het werk. Het is een disbalans tussen werkbelasting en wat iemand op dat moment aankan. Werkdruk heeft een effect op de kwaliteit van het werk, maar ook op de mentale en fysieke toestand van de mens.
Een te hoge werkdruk heeft zowel effect op het individu als op de organisatie. Beiden kunnen acties ondernemen om de werkdruk te verlagen.
Moving people
Blijf niet bij de pakken zitten en breng je energievreters en energiegevers in kaart aan de hand van een stressdagboek. Neem je tijd om stil te staan bij welke taken, omstandigheden, collega’s… je stress doen ervaren. Noteer ook zeker de goede momenten. Het in kaart brengen van je energiegevers en energievreters is belangrijk om ervoor te zorgen dat je meer energie krijgt dan er verloren gaat.
Dit lijkt misschien een gemakkelijke oefening, toch is dit geen evidente klus. We leven vaak op automatische piloot, zonder dat we erbij stilstaan of we dit wel willen. Het in kaart brengen, op zich, haalt even de druk van de schouders, maar is geen langdurige oplossing. Om effectief verandering in gang te zetten, moet je bekijken hoe je de energievreters effectief kan verminderen en/of de energiegevers kan stimuleren, zodat je uiteindelijk in balans komt.
Ga voor een klein succesje en wees niet te streng voor jezelf! Kijk naar je energievreters en kies er één of twee uit waar je relatief eenvoudig mee aan de slag kan. Kies ook een energiegever uit en kijk hoe je deze kan vergroten. Dit is vaak gemakkelijker dan een energievreter te verkleinen. Een kleine stap kan soms een groot verschil maken. Als je merkt dat je actie resultaat oplevert, kies dan een nieuwe waarmee je aan de slag wil.
Vergeet ook niet om voldoende herstelmomenten in te plannen! Tijd nemen voor jezelf, zodat je de batterijen kan opladen. Kies voor iets wat jouw echt energie geeft.
Blijf dus niet zitten met je gevoelens, maar maak het bespreekbaar. Dit kan bij een collega, een vriend, je leidinggevende of bij een stresscoach. Zij kunnen je helpen om je bewust te worden van de kern van je gedachten en overtuigingen.
Moving companies
Een organisatie is dagelijks in beweging. Tal van factoren, zowel op het werk als in de privésfeer, kunnen ervoor zorgen dat de ene dag allesbehalve de andere is voor bepaalde werknemers. Hiermee omgaan vraagt flexibiliteit van zowel het bedrijf als van het individu.
Als organisatie is het belangrijk om oog te hebben voor de werkdruk van je medewerkers. Werknemers die gedurende lange tijd een te hoge werkdruk ervaren, maken namelijk meer fouten, zijn sneller afwezig… De werknemer voelt zich niet goed, maar ook het bedrijf, de teams en collega’s voelen hiervan de gevolgen.
Wees alert voor signalen van de werknemer. Er is niet zoiets als een lijstje met absolute signalen bij medewerkers. Verandering in gedrag is wel een duidelijk signaal. Bijvoorbeeld iemand die opeens meer fouten maakt, altijd zeer stipt op tijd was en nu regelmatig te laat komt…
Toets regelmatig af met je medewerker tijdens een 1-op-1-gesprek hoe hij of zij zich voelt en kijk hoe je kan helpen.
Als leidinggevende kan je natuurlijk niet elk probleem oplossen, zeker niet als een medewerker stress ervaart. Leidinggevenden hebben vaak de neiging het probleem meteen op te pikken en op te lossen, maar dit is niet altijd de meest effectieve oplossing. Toon interesse, erkenning en begrip. Laat de medewerker zelf komen met een oplossing en bekijk vervolgens hoe jij hem daarin kan faciliteren.
Activeer je medewerker. Informeer naar wat hij nodig heeft. Wat kan hij zelf doen om daarvoor te zorgen? Of, als hij daar nog niet uit is, hoe kan hij dat gaan uitzoeken? Luister naar wat hij zelf al heeft ondernomen en wat hij hieruit heeft geleerd. Daarmee geef je de medewerker eigenaarschap over zijn inzetbaarheid. En dat leidt aantoonbaar tot minder verzuim en snellere terugkeer.
Kijk binnen of buiten je organisatie wie eventueel de medewerker in kwestie kan ondersteunen in dit proces. Denk hierbij aan HR, aan een interne of externe vertrouwenspersoon of een externe stresscoach.